۲ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

بررسی طرح پرسشنامه

لازم است پیش­نویس پرسشنامه را قبل از اینکه به صورت نهایی تهیه و تنظیم شود، چندین بار و از دیدگاه­های مختلف بررسی شود. دیلمن (۱۹۷۸) پیشنهاد می­کند که پرسشنامه آنلاین را قبل از اجرا، به صورت آزمایشی برای سه گروه به شرح زیر اجرا کنید:

الف) گروهی از افراد جامعه‌­ای که قصد دارید یافته­ های پژوهش را به آنها تعمیم دهید یا به توصیف و تفسیر آنها بپردازید.

ب) صاحب­‌نظران و متخصصانی که در تهیه و طراحی پرسشنامه تبحر و تجربه دارند.

ج) کسانی که نتایج بررسی به وسیلۀ آنان مورد استفاده قرار می­گیرد، مانند نهادهای اجرایی و مدیران سازمان­ها. از این عده درخواست کنید که اهمیت کاربردی اطلاعات جمع­آوری شده به وسیلۀ پرسشنامۀ مورد بحث را تعیین کنند.

با توجه به اطلاعات کسب شده از گروه­های فوق، پرسش­های نارسا و توضیحات گمرا‌ه­کننده را تشخیص دهید و در صورت لزوم به حذف یا اضافه کردن سؤال­ها، جابه­جایی قسمت­ها و اجزای پرسشنامه، اقدام کنید. برای اجرای این کار پیشنهاد می­شود که ابتدا درصد پاسخ را برای هر سؤال محاسبه کنید. چنانچه درصد جواب­های به دست آمده کمتر از ۷۵ درصدِ اندازۀ نمونه باشد، احتمال دارد که پرسشنامه به تغییرات زیادی احتیاج داشته باشد. مرحلۀ بعد، مطالعۀ اظهارنظرهای اعضای نمونه دربارۀ پرسشنامه است. این نظرها غالباً پیشنهادها و اطلاعات ویژه­ای را دربارۀ چگونگی بهبود طراحی پرسشنامه مطرح می­کنند. پس از این مرحله، پاسخ­ها یک به یک بررسی می­شوند. چنانچه اکثر اعضای نمونه سؤالی را پاسخ نداده یا به صورتی پاسخ داده باشند که انتظار آن را نداشته ­اید، امکان دارد پاسخ دهندگان آن را بد تفسیر کرده باشند.

پس از این مرحله، نسبت پاسخ‌دهی به پرسش­ها تعیین می­شود و این میزان با کل پاسخ­‌دهندگان مقایسه
می­شود. افرادی که به دلایل گوناگون از مشارکت در تحقیق خودداری کرده­‌اند از نمونه حذف می­شوند تا نمونۀ مورد نظر تصحیح شود. دیلمن با مطالعه ۴۸ زمینه­‌یابی، حداکثر پاسخ­دهی را ۹۵%، حداقل را ۵۰% و میانگین را ۷۴% اعلام کرده است. سرانجام با کُدگذاری سؤال­های پرسشنامه، اطلاعات لازم برای تجزیه و تحلیل کامپیوتری فراهم می­شود.

·         طرح پرسشنامه

پرسشنامه و نامۀ پیوست آن، منبع اصلی اطلاعاتی است که پاسخ­ دهندگان به آن مراجعه می­کنند و سرانجام تصمیم می­گیرند که به سؤال­های آن پاسخ دهند یا خیر. توصیه­های زیر که بر اساس تجربه و تحقیق به دست آمده­اند، در تهیه و طراحی پرسشنامه برای پایان نامه به شما کمک می­کنند.

1.       پرسشنامه را جذاب کنید، برای رسیدن به این هدف پرسشنامه را چاپ کنید.

2.       صفحه ­های پرسشنامه را شماره ­بندی کنید.

3.       سؤال­های پرسشنامه را تا حد امکان به شکل ساده تهیه کنید، به نحوی که پاسخ­گویی به آنها آسان شود.

4.       در ابتدا و انتهای پرسشنامه نام، نام­ خانوادگی و آدرسی را که پرسشنامه پس از اتمام باید به انجا فرستاده شود ذکر کنید.

5.       نحوۀ پاسخ­گویی به سؤال­ها را خیلی ساده و با حروف دُرشت ذکر کنید.

6.       درابتدای هر نوع سؤال، یک مثال مطرح کنید و نحوۀ پاسخ­گویی به ان را مشخص کنید.

7.       سؤال­های پرسشنامه را بر اساس نظمی منطقی (موضوعی، توالی زمانی، شکل سؤال­ها) مرتب کنید.

8.       در ابتدای پرسشنامه سؤال­هایی را مطرح کنید که جالب هستند و در عین حال مخاطراتی برای
پاسخ­دهنده به همراه ندارند.

9.       در طراحی پرسشنامه­ هایی که خیلی طولانی هستند، سؤال­های مهم را در آخر پرسشنامه قرار ندهید.

10.   از به کار بردن کلمه­ هایی که پاسخ­‌دهندگان نسبت به آنها حساس هستند، خودداری کنید. به عنوان مثال از کلمه ­هایی که پاسخ­دهنده با مشاهده آنها احساس شرمندگی می­کند، (مثل پرسشنامه مخصوص معتادان، بزهکاران، زندانیان یا دانش­‌آموزان متقلب) استفاده نکنید.

11.   در هر سؤال، اطلاعات را به صورت کامل بیان کنید، به نحوی که سؤال برای پاسخ­دهنده معنادار باشد. درجۀ پاسخ­گویی به سؤال­هایی که جالب و به اندازۀ کافی روشن باشد، زیادتر است.

12.   طول پرسشنامه بر دقت پاسخ­گویی تأثیر دارد. بنابراین در صورت امکان پرسشنامه را مختصر کنید. به عبارت دیگر در پرسشنامه­‌ها فقط سؤال‌­هایی را مطرح کنید که در جهت رسیدن به هدف­های پژوهش هستند.

منبع

۱۶ دی ۹۶ ، ۱۶:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فرش کانتنت

پرسشنامه چیست؟

پرسشنامه چیست ؟

پرسشنامه شامل دسته ای از پرسش ها ست که برطبق اصول خاصی تدوین گردیده است و به صورت کتبی به افراد ارائه می شود و پاسخگو بر اساس تشخیص خود جواب ها را در آن می نویسد.

. طبقه بندی بر اساس ماهیت پرسشنامه

پرسشنامه باز

پرسشنامه بسته

در پرسشنامه باز با سوالات باز روبرو هستیم. در اینجا پاسخگو می تواند بدون محدودیت هر پاسخی را که مد نظرش باشد در مورد آن پرسش بنویسد و یا در آن زمینه توضیح دهد. در اینگونه سوالات، اطلاعات دقیق تر، کامل تر و دارای ارزش بیشتر هستند ولی طبقه بندی و نتیجه گیری از آنها مشکل تر و به تجربه زیاد نیازمند دارد.

در پرسشنامه بسته با پرسش های بسته مواجه هستیم. برای هر پرسش تعدادی گزینه و پاسخ انتخاب شده است که فرد پاسخ دهنده باید یکی از آنها رابه عنوان پاسخ بگزیند. هریک از پاسخ ها به گونه ای تنظیم شده است که در عین منطقی بودن برای آن سوال از پاسخ مربوط به دیگر سوالات مجزا باشد. در اینجا پاسخ ها را می توان به سرعت نوشت و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی پاسخ ها نیز ساده تر است اما اطلاعات به دقت و کاملی پرسش نامه باز نیست.

انواع پرسشنامه از لحاظ اجرا عبارتند از:

پرسشنامه به طریق رو در رو

پرسشنامه تلفنی

پرسشنامه پستی

پرسشنامه آنلاین

پرسشنامه پست الکترونیکی

 

انواع پرسشنامه از لحاظ محتوای سنجش شده عبارتند از:

پرسشنامه آگاهی سنجی Survey of Knowledge

پرسشنامه نگرش سنجی Survey of Attitude

پرسشنامه عملکرد سنجی Survey of practice

هدف از طراحی پرسشنامه

تهیه فهرستی از هدف هایی است که پژوهشگر قصد دارد به کمک پرسشنامه به آنها برسد.

داشتن درک روشنی از آنچه که باید حاصل شود

به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم

با این اطلاعات چه کارهایی می توانیم انجام دهیم

چگونه هر سؤالی در پرسشنامه در رسیدن به این هدف به ما کمک می کند

روش های تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که پس از اجرای پرسشنامه جمع آوری می شوند چیست؟

بیان مساله

What is the problem

به دنبال چه هستید؟

- توصیف رفتار یا 

- طرز تفکر یا 

- یک احساس ویژه یا 

- آزمون رابطه بین دو یا چند متغیر 

تعیین جامعه آماری و انتخاب نمونه

الف) در تعیین جامعه آماری به این نکات توجه داشته باشید:

1-4. اهمیت موضوع

2-4. قابلیت تعمیم پذیری

3-4. علاقه پژوهشگر

4-4. منابع اطلاعاتی

یک جامعه آماری می تواند شهرک، شهر، استان، کشور، منطقه آموزشی واحد نظامی یا زیر گروهی از واحدهای ذکر شده نظیر گروه های قومی، مذهبی، سنی و شغلی باشد. توجه داشته باشید به علت وسعت زیاد جامعه موردنظر، همیشه مطالعه تمام آن مقدور نیست و بعلاوه برای توصیف ویژگی های جامعه موردنظر و آزمون فرضیه در مورد آن نیازی به مطالعه تمام اعضای جامعه نیست. فلذا به انتخاب نمونه ای از اعضای جامعه که معرف و نماینده واقعی آن باشند اقدام می نمائیم


ب) در تعیین نمونه آماری به این نکات توجه داشته باشید:

5-4. در تعیین حجم نمونه از فرمول ها و معیار های آماری استفاده کنید. 
6-4. توجه داشته باشید بیشترین حجم نمونه قابلیت تعمیم نمونه به جامعه را محقق خواهد نمود. 
7-4. برای مثال هنگامیکه شما مشغول طراحی یک پرسشنامه سنجش رضایت شغلی در یک شرکت یا سازمان بزرگ می باشید می توانید با کمک واریانس و انحراف معیار جنس، سن یا تحصیلات تعداد نمونه مورد نیاز خود را بدست آورید. 
8-4. روش نمونه گیری را مشخص کنید: مثلا نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 

 

منبع: https://www.tebyan.net/weblog/onlineforms/post.aspx?PostID=369883

 

۰۹ دی ۹۶ ، ۱۵:۴۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
فرش کانتنت